1. Nesprávné nastavení nabídkové ceny

Správné nastavení nabídkové ceny už od začátku je pro úspěšný prodej klíčové. Je sice pravda, že za situace, kdy je na trhu převaha poptávky, se podaří prodat skoro cokoli. Nicméně se můžete ošidit i o pár desítek či stovek tisíc. O nastavení ceny jsem se již zmiňoval v mých službách Stanovení ceny nemovitosti.

Cílem inzerátu, tedy i inzerované ceny je zaujmout a přilákat na prohlídku co nejvíce zájemců. Příliš vysokou cenou se ale můžete dostat mimo jejich zorné pole. Pokud budou hledat byt od 2 do 3 mil. a inzertní cena bude 3 100 000 Kč, pravděpodobně se k nabídce nikdy nedostanou. Pozdější sleva pak může být riskantním řešením.

Každý rád nakupuje věci, které se zdají být vzácné a pokud se nějaká nemovitost nabízí rok neúspěšně, nikdo nechce být tím hlupákem, který ji po tak dlouhé době koupí.

A bohužel je nutné v tomto bodě zmínit i poněkud neférové jednání některých makléřů, kteří se snaží vvloudit do přízně majitelů příslibem vysoké prodejní ceny.


2.  Nepřipravená nemovitost na prodej
 

Vaším cílem by mělo být, aby se kupující cítil jako na prohlídce svého budoucího domova a ne jako u vás na návštěvě. Nicméně, jak toho však dosáhnout? Tento faktor lze řešit na různých úrovních od držení se "několika klíčových zásad až po službu typu „home staging“.

Další součástí přípravy nemovitosti na prodej je odstranění zapomenutých zástav již dávno splacených půjček na listu vlastnictví, zabezpečení věcných břemen pro přístupy, dědické řízení, atd. Je spousta okolností, které mohou bránit koupi nemovitosti za tržní cenu.

Pochopte, že to co pro znalého majitele představuje naprosto zanedbatelné riziko, může kupujícího díky náročnému zkoumání a ověřování zcela od koupě odradit.
 

3. Nedostatečná nebo nekvalitní inzerce nemovitosti

Příprava nemovitosti na prodej se netýká jen prohlídek s potenciálním kupcem, ale i nafocení vámi prodávané nemovitosti. Že fotky prodávají, to už jste asi slyšeli. Jednoduše řečeno, kvalitní fotky bez rušivých faktorů jsou pro prodej nemovitosti klíčové. A ačkoli se videoprohlídky stávají čím  dál častějšími, ještě stále se díky videu odlišíte od ostatních. 

Druhým faktorem je text. Zkušení profesionálové na prodej nemovitosti dokážou správně namíchat stručnost s výstižností. Text by měl ujistit potenciálního kupce o tom, že nemovitost může spadat do jeho zájmu. Neměl by být příliš dlouhý, to by ho nikdo nečetl. Navíc, pokud by byl velmi detailní, nikdo nezavolá prodejci ohledně zjištění podrobností.

Různé servery mají různou úspěšnost prodávat. Některé jsou zdarma a jiné jsou za nemalé peníze. Navíc je webová prezentace zlomkem toho, čím lze vyvolat poptávku po nemovitosti. Dalšími způsoby může být prodejní plachta, inzerce v časopisu, lokální inzerce na vývěskách nebo přímo doručení nabídky do schránek okolních sousedů.
 

4. Nedostatečné právní zajištění transakce

Převod nemovitosti by měl proběhnout vždy pod dohledem zkušeného právníka. Zde není místo pro svépomocné řešení. To pak můžete skončit bez peněz i bez nemovitosti. Zjednodušeně řečeno, jako prodávající se potřebujete chránit před tím, abyste se vlastnického práva nevzdali příliš brzy, na druhé straně ale počítejte s tím, že kupující se nebude chtít příliš brzy vzdát svých peněz.

Pozor jakého právníka si vybíráte. Ne každý právník se specializuje na realitní právo. A nezapomeňte také, že právník vždy zastupuje toho, kdo ho objednal a platí.

Počítejte s tím, že právník řeší především otázku právní jistoty a nemá čas ani chuť se zabývat vyjednáváním kupní ceny, platebními podmínkami ani specifickými faktory a okolnostmi transakce pro dosažení optima ve váš prospěch.
 

5. Prodej samotným vlastníkem bez zastupování zkušeným makléřem

Většina vlastníků prodává za svůj život pouze několik nemovitostí. Logicky má tedy oproti školenému a trénovanému zkušenému profesionálovi velké množství nevýhod. Ty jsou generované nezkušeností s prodejem i nedostatečným přístupem k informacím. To má samozřejmě vliv i na předchozí 4 oblasti.

Samozřejmě jsou věci, které si zvládněte udělat sami, pak je ale nemálo těch, ke kterým se vyplatí přizvat profesionála a některé dokonce z pozice majitele ani udělat nemůžete. Spolupráce s makléřem vám krom výše uvedeného přinese také: odosobnění se od prodeje, aktivní vyhledání kupce, řízení prodeje, zjištění skutečných potřeb kupujícího, schopnost vyjednávat o ceně, schopnost uzavírat obchody, schopnost organizovat a řešit problémy, dohled na průběh návazných náležitostí při prodeji a po prodeji atd..

 

Pokud máte zájem o více informací, které se týkají prodeje Vaší nemovitosti, pak mne neváhejte kdykoliv kontaktovat. Rád za Vámi kdekoliv přijedu.

 

Masivní inzerce Exportujeme na

Za nás hovoří čísla Jasně a přehledně